FOTOĞRAF ÜZERİNDEN KARŞILAŞTIRMA • GUERNICA

 

PİCASSO GUERNICA - THE KIESSEMA GUERNİCA

Bu bölüm tablonun ve duvar halısının fotoğraflar üzerinden detaylı olarak incelemesinden oluşmaktadır. Daha önce yazdığım yazıların devamı niteliğindedir. Tamamına buradan ulaşabilirsiniz: https://724mimarlik.blogspot.com/2023/05/tablodan-duvar-halisina-picasso-guernica.html

    İlk bakışta, Keiskamma Guernica duvar halısı, Picasso'nun tablosunun basit bir kopyası gibi görünebilir, ancak daha yakından incelendiğinde, çok sayıda düşünceli farklılık ortaya çıkacaktır.

    Picasso'nun çalışması, özellikle suçsuz kişilerin çektikleri ıstırabın bir öfke ifadesiydi; Afrika’da ise HIV AIDS virüsü kurbanlarının çektikleri acılara ilişkin belirgin ölçüde benzer duygular içeren bir mesajdı. Kasabanın erkeklerinin çoğu uzakta savaşırken, kurbanların çoğu kadın ve çocuklardı. "Hamburg'daki (sanatçılar), AIDS'in büyük olarak görecekleri kırsal topluluğa ne yaptığını anlatmak için aynı türden motifler boyunca aynı boyutta bir nakış yaratmak için model olarak (Picasso tablosunu) kullanmaya karar verdiler.

    İki sanat eseri arasındaki farklardan bazıları şunları içerir: Picasso'nun versiyonunda beyaz bir kadın, sol tarafta, ölü çocuğunun vücudunu tutarken çığlık atarken, Keiskamma duvar halısı, buna karşılık gelen bir Xhosa kadınını tutarken ağzını kapatarak sessizce oturuyor. Michaelangelo'nun Roma'daki Aziz Petrus Bazilikası'ndaki "Pieta" heykeline bir göndermedir. Çocuğun kaburgalarının dışarı çıkması, tipik olarak HIV AIDS hastalığının neden olduğu vücut ağırlığı kaybını gösterir.

    Guernica’da ışığın solundaki ve altındaki kuş zar zor görünürken, Keiskamma duvar halısında parlak ve çok görünür. Tablo boyunca ilerlerken, Picasso ana hayvan olarak bir at kullanırken, Keiskamma duvar halısı sığırları, bir Xhosa kralında görme olasılığınız daha yüksek olan ve kültürlerinde çok daha anlamlı olan hayvanları kullanır.

    Picasso'nun resminde bir el lambayı tutarken, Keiskamma goblenindeki el, HIV AIDS'e karşı mücadelede yaygın olarak kullanılan bir sembol olan bir mumu tutuyor. Uçup giden rengarenk kuşlar, “umudun simgesi” olarak kullanılan sıska HIV AIDS kurbanlarının yerini “gerilmiş” yüz alıyor.

    Picasso'nun kollarını açmış göğe bakan figürünün yerini beyaz elbiseli uzun sarı saçlı Siyahi kadın ve daha çok HIV AIDS kurbanı, bazıları ayakta, bazıları sırt üstü yatarken tasviri alıyor. Picasso'nun resminin sol alt tarafında, kolu kopmuş bir adam, elinde bir tür kırık tarım aleti tutuyor ve boynundaki bir yarıktan kan akıyormuş gibi görünen başka bir inekle değiştiriliyor.

    Ayağı yaralı gibi görünen ve ışığa bakan kadının yerini, geleneksel Xhosa kıyafetleri giymiş yas tutan çok renkli bir kadın grubu aldı. Seçilen renkler birçok geleneksel Xhosa ürününde bulunabilir. 


    Alt bordür boyunca küçük boncuklu “broşlar” vardır. Her biri, duvar halısını yapan Umtha Welanga sağlık merkezinden 50 kadından birinin, HIV AIDS'ten ölen bir aile üyesinin anısına.


    Duvar halısında çok sayıda başka sembolik öğe de var. Goblen tasarımcılarından Nokuphiwa Gedze, "Picasso'nun (tablosunda) birçok kadın ve çocuk öldü ve kadınların çoğu ağlıyordu" dedi. "Bölgemizde HIV/AIDS patladığında da durum aynıydı. HIV ve AIDS'ten ölen çocukları için ağlayan kadınları bıraktı” dedi. Ünlü tablonun Keiskamma versiyonunda kullanılan tüm motifler, bir anda kendilerini çocuklarının çocuklarına bakma yükü altında bulan yaşlı kadınların yaşadığı zor duyguları aktarmayı amaçlıyor.


Fotoğraflar üzerinden karşılaştırdığım "Picasso Guernica - The Kiessema Guernica" adlı yazımı okuyarak bana eşlik ettiğiniz için teşekkür ederim.

Şevval YILDIRIM


Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.