MODERN MİMARİ • SALTZMAN HOUSE

 

SALTZMAN HOUSE

            Saltzman House; New York/Doğu Hampton’da bulunan 1967-1969 yılları arasında Richard Meier tarafından yapılmış bir evdir. Doğu Hampton, birçok lüks evin bulunduğu zengin bir bölge olarak bilinir. Oradaki evler genellikle benzer şekiller ve eğimli çatılardan oluşmaktadır. Ancak Saltzman House bu evlerden farklı olarak düz bir çatı, iki farklı bina ve kavisli duvarlardan oluşmaktadır. Evin etrafındaki ağaçlar özellikle doğu tarafına dikilmiştir. Bunun nedeni ise evin doğu tarafındaki pencerelerin yere kadar uzanması ve eve giriş yolunun doğu tarafta olmasıdır.

 Meier, evi tasarlarken özel alanların kapalılığına dikkat çekmiştir. Bu nedenle odaların tamamını kapatmış ve evin arka tarafına yerleştirmiştir. Kapalı mekan oluşturduğu odalarda pencereleri dik duvarların üst kısmına yerleştirerek özel hayatın gizliliğini korumuştur. Bence bu evin en önemli özelliği de bu: Özel mekanlar. Ki zaten bunu da ziyaretçi evini ayırarak da belli ediyor. Ve benim dikkatimi çeken bir başka yeri de kıvrımlı duvarı. Buranın estetik açıdan yapıldığını düşünmüştüm. Ama yanılmışım. Çünkü Meier, hem altın orana dayanarak hem de güneşin doğuşunu hesaba katarak kıvrımı güneydoğu tarafına yapmış. Hatta mutfağı bile güneşin doğduğu doğu yönüne bakacak şekilde tasarlamış. Bana bu yönden oldukça etkileyici geldi. 
Son olarak malzemesinden de bahsetmek istiyorum. Le Corbusier’in yapılarından etkilenerek tasarladığı Saltzman House’da Meier, çelik kolonlarla eve yüzüyormuş hissi vermiş. Özellikle kolonların betonarmeyle çakıştığı yerlerde yarı-açık mekanların oluşması eve ayrı bir güzellik katmış. Benim için unutulmaz bir yapı oldu. İnceleyebileceğim her türlü özellik bu evde mevcut. Meier bu tasarımında hem estetik açıdan hem de kullanım açısından modern mimaride yeni bir devir açtı. Benim için de bu evi incelemek mimari açıdan birçok fayda sağladı.


Bu güzel yapı hakkında hazırladıklarımı okuyarak bana eşlik ettiğiniz için teşekkür ederim.


Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.